Wij gebruiken Website Cookies
om onze website te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud te tonen en om u een geweldige website-ervaring te bieden. Voor meer informatie over de cookies die we gebruiken opent u de instellingen.
Wij gebruiken Website Cookies
Cookie Instellingen
Cookies necessary for the correct operation of the site are always enabled.
Other cookies are configurable.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Functioneel
Disabled
Een goede website is nooit af. Met cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt én wat wij nog beter moeten doen.
Voorkeuren
Disabled
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont..

Veelgestelde vragen

Verwijzing en vergoeding
  • Vraag:
    Heb ik een verwijzing nodig?
    Antwoord:
    U kunt zich zowel met als zonder verwijzing aanmelden voor logopedie. Bij aanmelding zonder verwijzing, volgt er eerst een screening. Samen met u wordt de hulpvraag en de ernst besproken. Mocht blijken dat logopedie geïndiceerd is dan wordt de behandeling gestart. Met uw toestemming wordt de huisarts schriftelijk op de hoogte gebracht. Mocht uit de screening blijken dat er sprake is van een complex probleem, waarbij meerdere vragen of zorgen een rol spelen, dan wordt u eerst verwezen naar de huisarts.
  • Vraag:
    Wordt logopedie vergoed?
    Antwoord:
    Indien u een verwijzing heeft van een huisarts, jeugdarts, KNO-arts, tandarts, orthodontist of medisch specialist, dan dekt de basisverzekering in bijna alle situaties de logopedische behandeling. Kinderen tot 18 jaar krijgen de kosten voor onderzoek en behandeling volledig vergoed. Voor 18 jaar en ouder geldt dat kosten voor onderzoek en behandeling, eerst vanuit het eigen risico worden betaald. Wanneer u dit volledig heeft gebruikt, zal logopedie verder worden vergoed vanuit de zorgverzekeraar. Maakt u gebruik van een restitutiepolis, of mocht blijken dat u niet of onvoldoende verzekerd bent, dan bent u zelf verantwoordelijk voor het voldoen van de declaraties. De behandelingen worden dan bij u in rekening gebracht.

  • Vraag:
    Komt de logopedist naar school voor overleg?
    Antwoord:
    De logopedist komt niet naar school voor overleg, omdat dit niet wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Heeft uw kind een zorgarrangement, dan wordt de deelname soms vergoed vanuit het arrangement.

  • Vraag:
    Is het mogelijk dat school een verslag krijgt?
    Antwoord:
    De logopedist schrijft geen verslag op verzoek van school. Een logopedist is een zorgverlener. Als er een verslag wordt geschreven dan is dit gericht aan de huisarts en eventuele andere verwijzers. U kunt er zelf voor kiezen om dit verslag met school te delen
De behandeling
  • Vraag:
    Is er een wachtlijst?
    Antwoord:
    Balans Logopedie Nunspeet heeft op dit moment geen wachtlijst. Na aanmelding wordt er binnen twee werkdagen per mail of telefonisch contact met u opgenomen
  • Vraag:
    Hoe lang duurt een behandeling?
    Antwoord:
    Een behandeling duurt 30 minuten. Het is prettig als u 5 minuten voor aanvang aanwezig bent, zodat de behandeling op tijd kan beginnen.


  • Vraag:
    Ben ik aanwezig bij de behandeling van mijn kind?
    Antwoord:
    In de beginperiode bent u altijd aanwezig bij de behandeling van uw kind. U ziet de werkwijze van de logopedist en krijgt handvatten hoe u uw kind thuis het beste kunt helpen. Na verloop van tijd werkt het soms beter als uw kind tijdens een gedeelte van de behandeling alleen is met de logopedist. Bijvoorbeeld wanneer uw kind het lastig vindt om zich goed te concentreren.


  • Vraag:
    Hoe lang duurt een behandeltraject?
    Antwoord:
    De duur van het behandeltraject is afhankelijk van de aard en de ernst van het logopedisch probleem, de frequentie van de behandelingen, de motivatie van de cliënt (en ouders) en hoeveel er thuis geoefend wordt. De logopedist bespreekt samen met u het traject en de duur ervan.
  • Vraag:
    Wat kan ik thuis doen?
    Antwoord:
    Voor een succesvolle behandeling is het nodig dat de oefeningen en adviezen thuis worden herhaald. Een richtlijn is 1 tot 2 keer per dag, gedurende 5-10 minuten per keer.
Praktische informatie
  • Vraag:
    Hoe zeg ik mijn afspraak af?
    Antwoord:
    Zie voor meer informatie het kopje 'Praktijkinformatie'.
  • Vraag:
    Ik probeer te bellen, maar er wordt niet opgenomen?
    Antwoord:
    Tijdens de behandelingen is het niet mogelijk om de telefoon aan te nemen. U kunt uw naam en telefoonnummer inspreken of een mail sturen naar roosmarie@balanslogopedie.nl.
  • Vraag:
    Gaat logopedie door in de schoolvakanties?
    Antwoord:
    De behandelingen gaan ook door in de schoolvakanties. Mocht de praktijk wel gesloten zijn, dan wordt dit uiteraard op tijd aan u doorgegeven. 
  • Vraag:
     Is de praktijk ook in het weekend open?
    Antwoord:
    Op zaterdagochtend kunt u terecht van 9.00-13.00. Op doordeweekse dagen is de praktijk geopend tussen 9.00-17.00. Alle behandelingen vinden plaats op afspraak.
  • Vraag:
    Kan logopedie plaatsvinden op school?
    Antwoord:
    De behandeling vindt plaats in de logopediepraktijk. De praktijk heeft geen overeenkomsten afgesloten met scholen en zorgverzekeraars om op school te kunnen behandelen.
  • Vraag:
    Is behandeling aan huis mogelijk?
    Antwoord:
    Onder bepaalde gezondheidsomstandigheden is het mogelijk om aan huis te behandelen.
    U heeft hiervoor een verwijzing nodig van uw arts.
Overige vragen
  • Vraag:
    Worden mijn gegevens met anderen gedeeld?
    Antwoord:
    Het is gebruikelijk om uw verwijzer op de hoogte te stellen over de start, de voortgang en de afsluiting van de behandeling. Daarnaast is het soms nodig om informatie uit te wisselen met derden, zoals het Audiologisch Centrum of school. Er wordt voorafgaand aan dit contact altijd eerst om uw toestemming gevraagd.
  • Vraag:
    Hoe kan ik een klacht indienen?
    Antwoord:
    Zie voor meer informatie het kopje 'Praktijkinformatie'.